jutenjulnaaroeganda.reismee.nl

1e dag safari

Na een korte nacht ging de wekker om half 5! Maar het is geen enkel probleem om op die tijd op te staan als je op safari mag! We hadden er zóveel zin in! We werden zelfs voor de wekker wakker en stuiterden bijna ons bed uit...

Ons snel even klaargemaakt en de laatste spulletjes ingepakt en om half 6 kwam Moses aanrijden met onze safari auto... Wát een gave bak!

Nog even de tank vol getankt, 124 liter! Geld gehaald en ons volgende avontuur kon beginnen...

We moesten ongeveer 3 uur rijden tot onze eerste stop, The Rhino Sanctuary... We zouden daar een wandelsafari gaan doen tussen de neushoorns, hóe tof?! En een klein beetje spannend natuurlijk ook wel, want het blijven wilde dieren...

Onze gids heette Robert, hij gaf ons uitleg en veiligheidsinstructies en wij gingen samen met hem en nog een Spaans echtpaar richting de neushoorns. Eerst een stukje met de auto en daarna te voet... in een rijtje achter elkaar met de ranger voorop Moses achterop (hij was ook "bang").

Robert vertelde onderweg nog wat over het park, de neushoorns, het gras etc. Ook vertelde hij dat wij "very lucky" zouden zijn als wij een pasgeboren neushoorntje van 2 maanden oud en zijn mama zouden spotten.

Na ongeveer 10 minuten stuitten wij op een groep van ongeveer 8 neushoorns... en ja wel, daar was hij aan het slapen in het gras... De jongste neushoorn telg van 2 maanden! TE schattig!

Robert had ons van te voren verteld dat wanneer een neushoorn zou aanvallen wij tegen een boom aan moesten gaan staan, of de struiken induiken... maar wel met de hele groep bij elkaar.

Opeens ontwaakte baby neushoorn en kwam onze richting ingestierd... I.p.v. dat wij bij elkaar bleven, rende iedereen een andere richting uit en Robert rende het hardst...

Voor baby neushoorn waren wij niet zo bang, maar wij waren bang dat mama neushoorn aangerend zou komen om haar kroost te beschermen.

Nadat Robert weer teruggekeerd was en wij als groep weer bij elkaar waren, vertelde hij dat de baby neushoorn waarschijnlijk gedesoriënteerd wakker werd en dacht dat wij zijn moeder waren...

Steeds liepen we een klein stukje verder, steeds seinde Robert dat we dichterbij moesten komen en daardoor kwamen wij steeds dichterbij de inmense neushoorns. We waren er nog maar ongeveer 7 meter vandaan... en dat is echt héél dichtbij.

Na ongeveer anderhalf uur zaten we weer in de auto naar onze volgende stop, Murchison Falls National Park.

Nog voordat wij het park in waren, stond er naast en op de weg al een kudde olifanten! WAT GAAF! Dit moest wat beloven voor de rest van onze safari...

Toen wij eenmaal in het park waren voor een korte gamedrive, zagen wij gelijk een héle hoop meer dieren; giraffen, nog meer olifanten, veel verschillende soorten hertachtigen en veel verschillende vogels...

Voordat wij op safari gingen, vertelde wij Moses dat wij graag ook zouden willen rijden in Murchison Falls... #ButcketlistDingetje... Zo gezegd, zo gedaan... Floor kroop achter het stuur van onze grote safari auto en het was súper leuk om te doen! Morgen is Cynthia aan de beurt...

Daarna gingen we naar de ferry die ons naar de overkant van de Nijl zou brengen. Daar zouden wij de eerste twee nachten kamperen bij Red Chili Campside.

Nadat de ferry ons naar de overkant gebracht had en wij een klein stukje gereden hadden naar de camping, begon het settelen... Onze tent op het dak van de auto werd uitgeklapt en Moses zijn tentje werd opgezet op de grond.

Daarna gingen wij dineren, Italiaanse pasta met gehaktballen... Dat smaakte goed, want wij hadden nog bijna niks gegeten de hele dag.

Ondertussen werd het kampvuur aangestoken en konden wij daar na het eten nog even heerlijk bij zitten met een fantastisch uitzicht over de Nijl en het National Park. Wàt hebben wij daar veel gelachen met en om Moses...

We gingen ons klaarmaken voor bed en kregen van Moses een walkie talkie mee en die moesten wij meenemen naar overal waar wij gingen, zodat we hem konden roepen als wij hulp nodig hadden.

Wat een super tof begin van onze safari was dit!!! We kunnen nu al niet meer wachten tot morgen...